Meddelande från Peab

Detta meddelande är från Peab, de som ska utföra jobbet på parkeringen

 

Målning av parkeringsplatser kommer att börja under vecka 43 om vädret tillåter.

Dom som skall utföra detta kan göra detta om bilarna står rätt i parkeringsrutorna.

När det gäller parkeringen ner mot Stenåsavägen där vi skall ändra parkeringsplatserna behöver vi spärra av för att kunna utföra jobbet.

Hälsningar  Peab

Styrelsearbete

Vårt område är en ekonomisk förening med en styrelse bestående av engagerade boende, vilket är viktigt för föreningens utveckling. I år söker föreningen:

    • En Styrelsesuppleant
    • Ledamöter till Valberedningen

Kontakta någon av valberedningens representanter om du är intresserad av
förtroendeuppdrag eller vet någon av dina grannar som kanske är det.
Valberedningen:

Marika Ekfeldt-Idriz
Annika Ljunggren
Per Hjort
Fredrik Lithén  

Skador, inbrott, skadegörelse

Skador (tex fukt / vatten) ska alltid anmälas till er hemförsäkring samt Riksbyggen.
Inbrott (i lägenheterna, garagen eller i föråden) ska alltid anmälas till Polisen, er hemförsäkring och till Riksbyggen.

Stölder och Skadegörelse (i lägenheterna, garagen) ska alltid anmälas till Polisen, er hemförsäkring samt till oss i styrelsen.

Om ni ser skadegörelse eller klotter på området anmäl detta till Styrelsen.
Styrelsen kontaktar du via mail: styrelsen@ackregarden.se eller på tel 076-110 47 07.

Trygghetsjour, Felanmälan, Fastighetsjour
tel 0771-860 860 eller www.riksbyggen.se

I föreningens förvaltningsavtal med Riksbyggen ingår trygghetsjour, felanmälan, fastighetsjour dygnet runt för er boendes trygghet.
Detta gäller även allvarliga och akuta fel efter ordinarie arbetstid såsom utströmmande vatten eller strömlöshet samt störningar från andra lägenheter/boende eller felparkerade bilar.

Det går att prenumerera på nya inlägg på hemsidan. 

En trevlig höst önskar
Styrelsen gm Ordf. för Varbergshus nr 5 Okt 2018

Information från Telia ang åska

Detta är ett meddelande från Telia

Hej!

Nu när åskan är här, var då rädd om din router och dator. Koppla ur routern och annan elektronik när det åskar så minimerar du risken för förstörd utrustning efter blixtnedslag. För mer information besök oss på telia.se/aska-sms.

 

Hälsningar Telia

Kallelse till extra stämma

Måndagen den 14 maj 2018 kl 18.00
Plats: Kvartershuset, Ymergatan 23, Varberg
Dagordning enligt stadgarna, § 22 a – g samt:

1) Stadgebyte

Vid ordinarie föreningsstämma den 6 december beslutade stämman, med 26
röster mot 0, att anta Riksbyggen nya normalstadgar 2014, version 2016:1 med
årsavgifterna fördelade i förhållande till insatserna. För giltighet av beslut om
stadgeändring krävs att samma lydelse av stadgarna beslutas på två efter
varandra följande stämmor samt att minst 2/3 av de röstande på sista stämman
röstar för att anta de nya stadgarna.

2) Utredning av solcellsinstallation

I samband med framtida underhåll/renovering av husens yttertak föreslår styrelsen
att den får i uppdrag att utreda möjlig solcellsinstallation.

Varberg i april 2018
STYRELSEN

Förslag och ärenden som du vill att föreningsstämman skall behandla måste skriftligen anmälas till styrelsen senast en (1) månad efter räkenskapsårets utgång.
En medlems rätt vid föreningsstämma utövas av medlemmen personligen eller den som är medlemmens ställföreträdare enligt lag eller genom ombud med skriftlig dagtecknad fullmakt. Fullmakten gäller högst ett år från utfärdandet. Endast annan medlem eller medlemmens make, sambo, registrerad partner, föräldrar, syskon eller barm får vara ombud. Ingen bostadsrätt får som ombud företräda mer än en medlem.

Anmälan till extra föreningsstämma för Riksbyggens bostadsrättsförening
Varbergshus nr 5. Vi bjuder på förtäring och vill därför veta hur många som kommer.

Service av garageportarna

Hej,

Vi har tecknat ett serviceavtal med garage Port Experten och de kommer att göra sin första service vecka 16.
Se till att inte ha bilen i garaget under de två dagarna, den 17 och 18 april.

 

Mvh Styrelsen / Riksbyggen

Information

Vi i styrelsen har uppmärksammat att bla. brevlådor på området har blivit märkta med ett kryss, vi önskar att ni har extra koll när ni går på området

/Styrelsen

Dörrarna

Peab meddelar att de under förra veckan V/6 har justerat alla dörrar och de upptäckte inga mer problem (utom en lägenhet där dörren kommer att justeras vid senare tillfälle).

Är det något som trots dessa åtgärder har problem måste ni felanmäla via Riksbyggen.

Information Från Telia om TV boxar.

Hej

Denna information gäller enbart för boende i Varbergs hus nr 5.

Det kommer att ske förändringar på våra TV boxar , se information nedan från Telia (som alla boende i området ska ha fått) Telia bjuder på Tv box för oss i föreningen med det avtal vi har med Telia, de som inte har denna typen av avtal får betala 399 kr för en ny TV box.

 

Info / Brev från Telia

 

Till boende på  adress:                                                    Januari 2018

Ymergatan XX Lgh XX

432 31 VARBERG

Vi bjuder dig på en ny tv-box

Hej!

Från och med 1 mars 2018 förändras tekniken for att ta emot regionala nyhetssändningar från SVT. Tv-boxen du har idag kan inte hantera den har förändringen, därför bjuder vi dig på en  ny tv-box (varde 1 299 kr) eftersom du har kollektiva tjänster från oss i huset där du bor.

Vad händer nu?

For att kunna fortsatta se regionala nyheter frän ovan datum behöver du beställa en ny tv-box, det gör du enkelt via telia.se/infonytvbox. Tv-boxen levereras till närmaste postombud.

Vilka fördelar finns med en ny tv-box?

Du kan fortsätta se regionala nyheter och får en betydligt bättre tv-upplevelse. Du kan också -använda Zappa-appen i din mobil, se Netflix, Youtube och SVT Play direkt i tv:n.Dessutom får du en bättre ljud- och bildkvalitet med färre störningar  och kan styra tv-boxen och tv:n med en och samma fjärrkontroll.

Kan jag behålla min gamla tv-box?

Det kan du, men då kan du inte längre se regionala nyheter utan far istället Stockholmsnyheter samma tid. Förutom  att du går   miste om bra funktioner blir din tv-upplevelse dessutom mycket sämre eftersom vi inte kommer göra några  uppdateringar av tv-tjänsten för din tv-box framöver.

Mer information

Gå in på  www.telia.se/infonytvbox  för att läsa  mer  mer om förändringen och för att beställa en ny tv-box, helt kostnadsfritt.

Hälsningar Telia

 

Mer info från Telia 2018-02 16  

Vi byter ut Motorola 1910 i din fastighet eller förening

G till webbversion

 

Ny tv-box kostnadsfritt

Just nu byter vi ut tv-boxen Motorola 1910 hos våra kunder som bor i din fastighet eller förening. Anledningen är att tekniken förändras för att ta emot regionala nyhetssändningar från SVT från och med 1 mars 2018. Tv-boxen kan med andra ord inte hantera förändringen, därför kommunicerar vi med kunderna om att beställa en ny tv-box kostnadsfritt.

Några av våra kollektiva kunder har fått kommunikation om att köpa en ny tv-box för 699 kr, vilket inte stämmer. Vi ber om ursäkt för detta och för att vi inte hann få ut information till er som fastighetsägare eller förening mycket tidigare.

Samtliga kunder vi kontaktar beställer via en unik länk till telia.se och den nya tv-boxen levereras till närmaste postombud. Personen som beställer hämtar själv ut sin tv-box.

Nedan finns vanliga frågor och svar.

Hälsningar Telia

Frågor och svar

Vad innebär förändringen?
Från och med 1 mars 2018 förändras tekniken för att ta emot regionala nyhetssändningar från SVT. Den gamla tv-boxen Motorola 1910 kan inte hantera detta, vilket innebär att en ny tv-box behövs för att kunna fortsätta se regionala nyheter. Den nya tv-boxen Arris VIP4302 ger inte bara möjligheten att se regionala nyheter, utan ger kunden en betydligt bättre tv-upplevelse.

Påverkar förändringen tv-utbudet?
Nej, alla kanaler finns kvar precis som innan.

Hur vet kunden vilken tv-box hen har?
Genom att titta på tv-boxens undersida. Där syns modellbeteckningen Motorola 1910 på en klisterlapp.

Hur beställer kunden en ny tv-box?
Via den länk som står i kommunikationen som skickas ut. Det går även att beställa via Mitt Telia, under Våra utvalda tips till dig. Detta förutsätter dock att kunden har ett Mitt Telia-konto och att tv-koderna är registrerade på kunden.

Vad händer 1 mars med en ny tv-box?
Regionala nyheter finns tillgängliga. Dessutom blir tv-upplevelsen mycket bättre tack vare allt detta:

  • Zappa-appen, fjärrkontroll via mobilen.
  • Appar i tv:n som till exempel Netflix, Youtube och SVT Play.
  • Bättre ljud- och bildkvalitet med färre störningar.
  • Mindre och snyggare tv-box.

Vad händer utan en ny tv-box?
Kunden som väljer att behålla sin gamla tv-box kan inte längre se regionala nyheter, utan får istället Stockholmsnyheter samma tid. Zappa-appen fungerar inte och dessutom blir tv-upplevelsen mycket sämre eftersom vi inte kommer göra några uppdateringar av tv-tjänstens funktioner och utseende för Motorola 1910 framöver.

När skickas den nya tv-boxen ut?
Så fort tv-boxen är beställd av kunden skickas den till närmaste postombud några dagar efter beställning.

Vad gör kunden med den gamla tv-boxen?
Kunden kan självklart behålla och använda den gamla tv-boxen eftersom den fortfarande fungerar. Men då kan hen inte se regionala nyheter på den tv där tv-boxen är inkopplad.

Vill kunden inte behålla sin gamla tv-box hoppas vi att hen tänker på miljön och vill bidra till en mer hållbar värld. Därför uppmanar vi i vår kommunikation att lämna in den gamla tv-boxen på närmaste återvinning för elektronik.

Vad händer om kunden flyttar?
Kunden som flyttar måste lämna kvar tv-boxen eftersom den tillhör bostaden.

Vad kostar den nya tv-boxen?
Ordinarie pris på Arris VIP4302 är 1 299 kr, men eftersom ni har avtal med oss om kollektiva tjänster får tv-kunderna i er fastighet eller förening en ny tv-box helt kostnadsfritt.

Vad händer om kunden redan betalat för en ny tv-box men har rätt till en kostnadsfritt?
Kunden kan höra av sig till kundtjänst för kreditering.

Vad händer om kunden inte kan beställa själv och/eller inte har dator?
I första hand rekommenderar vi kunden att kontakta en granne, släkt eller vänner för hjälp med beställning. Om kunden ändå ringer in till kundtjänst hjälper vi självklart till, kunden uppger den webblänk som står i kommunikationen och kundtjänst går in och beställer åt kunden via länken.

« Older Entries Recent Entries »